Veľké upratovanie

Upratujem dielňu. Veľké jarné upratovanie. Už tretí deň, či tak nejako. Takže to tam vyzerá takto:

 

Čo tam tak narýchlo vidím, tak jedna lebka z diviaka, motor sťahovania okien z Audi A4, valec z čezety 502, Nezmar a Herkules, vzduchovka vz. 47, sada tesnení na motor Škody 1000 MB, hračkárska práčka aj s nalievaním vody... a veľa iného. A také stoly mám teraz v dielni tri. Ale nie o tom som chcel.

Popri práci mi padli oči na toto:

Medzikružia na Škodu 1000MB. Vkladali sa za chrómovanú puklicu, aby auto vyzeralo fajnovejšie. Dobový tuning. Dosť vzácna vecička.

A napadla ma takáto paralela. V roku 1964 bola embéčka úspech. Telo motora liate z hliníka, zadný náhon, pekný dizajn. Skrátka super. Až tak super, že súdruhovia vo svojej múdrosti rozhodli, čo je pre pracujúcu triedu najlepšie. A nastala pomalá evolúcia zadného pohonu cez Škodu 100, 105, 120, 125, 130, 135 a 136. To isté, len inak obalené.

Popri tom vývoji zapadli skvelé návrhy, ktoré mohli byť rovnako prelomové ako 1000MB. Napríklad Škoda 720. Že ste o nej ani nepočuli? Nečudo, vyrobilo sa len niekoľko prototypov. A aké skvelé auto to bolo...

Ktovie, ako to nakoniec dopadne so slovenskou hudbou? Pomôže jej povinné vyhrávanie v rádiách? V krátkodobom horizonte možno áno, v dlhodobom horizonte znamená štátom posvätená protekcia len stagnáciu a pomalý zánik.

 

P.S.: Medzikružia sú už u nového majiteľa. Verím že jeho embéčka bude ešte krajšia ako doteraz.

Slovak