Z Prievidze do Nitry Jaguárom?

Dovolil som si použiť priliehavý obrázok z vyššie uvedenej stránky. Tá ho štípla kdesi inde :-)

 

Určite lepšie, ako "Jaguar Expresom", alebo - niekoľko poznámok k tlačovke Richarda Sulíka.

Pretože opätovne využil starý dobrý fígeľ a povyberal si čísla a okolnosti, ktoré sa hodia. Ako v prípade grafov atď. Pozrime sa preto, aká je realita.

1. Cesta autom z Prievidze do Priemyselného parku Nitra trvá po starej dobrej pravekej ceste "popod horu" (áno, je tam zrejme od predhistorickej doby a tie zákruty tomu nasvedčujú) hodinu a trinásť minút. Keď to zoberieme obchvatom cez Handlovú, Žiar, Hronský Beňadik a Moravce, tak hodinu a 24 minút.

2. Cesta "rýchlikom" z Prievidze do Zbehov (cca k Jaguaru) trvá v súčasnosti hodinu a 22 minút. (prinajlepšom, ak sa nečaká na viažúce sa spoje). Ak sa zredukuje počet zastávok na 4, získajú sa tým cca 3 minúty (počas ktorých vlak stál na ďalších troch zastávkach). Čiže auto je aj bez diaľnice rýchlejšie ako vlak. Je to také... slovenské. Btw., nikdy som nepochopil, prečo rýchlik stojí v Novákoch aj Zemianskych Kostoľanoch. Ale zasa, ten istý rýchlik stojí v Bratislave na Vinohradoch aj Hlavnej stanici, tak asi preto. Ale odbieham... Toľko som chcel povedať, že aj dnes je cesta vlakom o čosi rýchlejšia ako Richard rozprával na tlačovke. Resp. chodia aj iné vlaky, ako také, čo stoja pri každej vŕbe. A aj tie sú v Nitre za hodinu 40 minút.

3. Traťové pomery. Na danej trati idú vlaky tak či tak čo to dá. Pod hodinu sa zrejme nikdy nedostanú - ak nedôjde okamžite k modernizácii trate, ktorá bola navrhnutá a postavená na pomery roku 1896 a nebola odvtedy nijako výrazne modernizovaná. Ak teda nepokladáme za modernizáciu trate skutočnosť, že už k nám nechodia (skoro žiadne) parné vláčiky ako za Jánoša Mártona. Aktuálne najrýchlejší rýchlik má na trati Prievidza - Zbehy priemerku ani nie 52 km/h a to sa bez modernizácie trate nedá príliš ovplyvniť.

4. Predpokladajme, že Jaguaru sa bude dariť a nasadí trojsmennú prevádzku ASAP. Už vidím toho človeka, ktorý v Prievidzi vstane, sadne do auta. odvezie sa k rýchliku a potom ešte hodinu a 20 minút cestuje vlakom z Prievidze do Nitry. A potom ešte od železnice do fabriky. A to všetko v nočný čas, aby bol na linke pred šiestou na doobednú zmenu. Alebo opačne, pôjde domov z poobednej po desiatej večer. Skutočne, odhodlaný, zapálený a finančne motivovaný pracovník by to musel byť. Čiže: Jaguar Expres je dobré riešenie pre Topoľčany, ale nie pre Prievidzu.

5. Neviem koľký krát opakujem: Diaľnicu má Prievidza za rohom. Stačí sa napojiť na obchvat Žiaru nad Hronom, čo je cca 30 kilometrov od Prievidze. V súčasnosti je to 30 minút. Stačí, keby sa porobili obchvaty obcí a Prievidza by zrazu bola dostupná z diaľnice za 15 minút (20 priamo z R1). Tým by sa výrazne zvýšila atraktivita regiónu pre prípadných investorov.

Tiež som proti dotovaniu baní (doživotná to renta pre rodinu Čičmancovú). Kto navštívil v ostatnom čase bane alebo nejaký ich pridružený podnik, dá mi za pravdu, že je to jeden z posledných žijúcich skanzenov socializmu (od architektúry po smetiaky - keby sa Červený kapitán netočil v Bratislave, ušetrilo by sa more peňazí na digitálnu retuš. Ale zasa odbieham...). Kam idú všetky tie dotácie? Akosi ich nie je vidieť. Ale prečo SaS vymyslelo práve takú divnú vec ako Jaguar Expres, to mi zostáva záhadou. V praxi je to zasa len nepodarený pokus o politický marketing.

V diskusiách sa sympatizanti expresu odvolávajú na to, že sa jedná o riešenie od miestnych ľudí. Neviem, čo je na tom pravdy. Tí miestni asi nikdy nešli z Prievidze do Nitry ani nevideli cestovné poriadky. Alebo je to zasa len riešenie od bratislavského stola (čo sa mi vidí ako pravdepodobnejšie). Ibaže je to divné riešenie. O to viac, že je od liberálnej strany, ktorá by veľmi chcela mať v logu kalkulačku. Zatiaľ to vychádza na sčot.

Slovak