Ako sa opravuje Wrangler v poľných podmienkach
Aké je najlepšie terénne auto?
Služobná Fábia...
Nezávidím tým, ktorých sa to týka...
Keďže moja práca sa donedávna odohrávala po slovenských poliach, lesoch, lúkach a zapadnutých dedinkách, dostal do opatery ako služobné auto Jeep Wrangler YJ 2,5 benzín, softop. Plnilo dva účely. Vyvolanie uznania a pozornosti a čo je podstatné, dostal ma na všetky miesta, kde prebiehal výskum - vrátane kompletne zaplavenej cesty, kde sa prepadol 30 tonový bager. Na jazdu s terénnym autom som chvíľu zvykal, najmä na trochu šikmý posed na sedačke (pedále sú trochu mimo osi sedačky). Na diaľnice to veľmi nie je, ale po okreskách to ujde a poľné a lesné cesty to auto miluje. Nikdy ma nenechalo v štichu, úlohy plnilo vytrvalo a až do posledného dychu.
Dokazuje to aj závada, ktorú som odstraňoval v Trenčíne. Popoludní začal mať motor akýsi divný zvuk a keď som prichádzal na ubytovňu, znel už ako keď do kafemlýnku hodíte za hrsť M10 matíc. Pocit to bol nedobrý, ale že už bolo sedem hodín večer a ja som mal za sebou celodennú šichtu, nechal som opravu na ráno. Diagnostika bola pomerne jednoduchá - poškodená napínacia kladka. Vďaka amerikánskym inžinierom je na tomto modele Wrangleru použitá liatinová remenica napínacej kladky, v ktorej je vlisované štandardné ložisko 6203. Jednoduché a účinné - asi ako Škoda 100. Ale toto ložisko bolo úplne rozpadnuté. Po uvoľnení skrutky, ktorá upevňovala kladku, sa celé ložisko vysypalo a guličky sa rozkotúľali po dvore - motor fungoval aj s takto šrotovým ložiskom. Aj keď s patričnou zvukovou kulisou. Nič viac k robustnosti systému neviem povedať.
Remenica napínacej kladky a rozpadnuté ložisko (teda jeho zvyšky), ktoré je v nej zalisované.
Celá oprava teda spočíva:
1. v uvoľnení napínacieho mechanizmu kladky
2. demontáži poškodenej kladky
3. vybratí rozpadnutého ložiska
4. nasadení nového
5. opätovnom nasadení a napnutí kladky.
Práca na 30 minút - hypoteticky... Ibaže nie v poľných podmienkach len s pár kusmi požičaného náradia.
Nové ložisko som vďaka Googlu našiel pomerne rýchlo. Najbližší obchod bol v Trenčíne na Štefáničke a ja som bol s Wranglerom v Opatovej. Všetko som vytelefonoval - ložisko mali, cena za kus 1,84 € - nie zlé na americký terénny stroj. Požičal som si bicykel a vybral som sa po ložisko. Ibaže Liberta Lady 26 je malý bicykel (aj keď nemám práve bohatiersku postavu) a tak som - prihrbený, ako cirkusový medveď - šlapal po Opatovskej cez Sihoť tam a späť. Keď som sa vrátil, bol som dopotený ako dvere na maštali - ale mal som ložisko.
Ibaže problém. Ložisko som nalisoval, ale povoliť napnutý mechanizmus kladky nebolo možné a nedal sa teda naspäť nasadiť klinový remeň. Chýbal mi očkový kľúč č. 13. Golu ani vidličák som nemohol dostať k jednej zo skrutiek. Nebolo kadiaľ... Našťastie mal okolo cestu kolega, takže som sa s ním vybral do Trenčianskeho Baumaxu po onen kľúč. Kľúč sme našli a ako uvedomelí zákazníci sme si vybrali z vešiaka iný - s čiarovým kódom, aby nás predavačka neposlala naspäť. Naozaj sme sa nechceli zdržiavať. Zobrali sme aj miniatúrnu golasadu, aby som nabudúce nezostal zasa kdesi trčať. Precestovali sme zasa celý Trenčín a idem montovať. Ibaže problém číslo dva. Kľúč bol veľký. Na vešiaku zavesené kľúče boli totiž pomiešané a kto by to kontroloval, pravda... Samozrejme, že sme zobrali kľúč č. 14...
Tak zasa cesta do Baumaxu, výmena kľúča a následné nasadenie remeňa a napnutie kladky.
Celkovo teda cesta do Trenčína a späť na bicykli, štyrikrát cez celé mesto pre očkový kľúč, 1,84€ za ložisko a zabité celé dopoludnie... Ale motor zasa znel ako štvorvalec a nie ako mlynček na kávu v našej Jednote...
P.S. Dielenským spracovaním a použitými materiálmi, resp. technológiami sa Wrangler až tak nelíši od Škody 120...